zondag 8 december 2013

13. Talent is een krachtbron.

13. Talent is een krachtbron.

Ik heb laatst vol bewondering gekeken naar de auditie van Guy Barzily voor The Voice of Holland. Ik moet toegeven, ik word een beetje talentenshow-moe. Ik heb het idee dat het tegenwoordig meer draait om de kijkcijfers en media aandacht, dan om mensen met écht talent.  Het afbranden van kandidaten tijdens audities geeft vandaag de dag een mens meer voldoening, dan het luisteren naar een lied dat gezongen wordt met een prachtige stem en vol emotie. Weinig sterren kunnen mij nog een kippenvel moment bezorgen. Vaak zit ik tenenkrommend en met plaatsvervangende schaamte te kijken naar mensen die een poging wagen om ook maar één noot juist te raken om vervolgens door een bij elkaar geraapte ’jury’ volledig de grond in geboord te worden.  Maar goed, dat schijnt dan de nieuwe entertainment te zijn.
Ik vind het jammer dat op zo’n mediageile manier mensen hun droom moet worden afgepakt. Natuurlijk begrijp ik ook dat mensen wel realistisch moeten blijven, en als je niet gezegend bent met zangtalent, moet je je er ook bij neerleggen dat je geen ster zult worden, maar moet het echt op deze manier? Alles draait om media aandacht, en gevoelens van een mens worden daarbij vergeten. Ook de gevolgen voor een kandidaat nadat zij compleet voor lul worden gezet, zijn niet belangrijk genoeg.
Natuurlijk doet iemand er grotendeels zelf aan mee, je weet immers wel hoe zo’n soort programma in z’n werk gaat, maar toch kan ik er niet bij dat het tegenwoordig zo werkt.  Daarom ben ik ook dolblij met het programma The Voice Of Holland. Elke kandidaat kan daadwerkelijk zingen, en moeten zich gaan onderscheiden door zangtechniek en stemgeluid. Uiterlijk speelt in eerste instantie geen rol, en al die ingrediënten samen maakt het tot zo’n succesvol programma.
Ik ben er van overtuigd dat in ieder een talent schuilt, maar wat zeldzaam is, is de moed en het lef van iemand om daar te gaan, waar niemand anders durft. Juist door die stappen te maken, komt iemands talent aan het licht. En talent hoeft niet iets creatiefs te zijn, zoals zang of kunst, maar ook het vermogen om juist met mensen om te gaan, mensen adviseren of kansen te creëren. Een talent op zich hoeft niet is groots te zijn, iedereen beschikt van nature over iets waarin je kunt uitblinken. Uiteindelijke kunnen grote dingen worden bereikt door getalenteerde mensen die er van overtuigd zijn dat ze het doel dat ze voor ogen hebben, ook zullen halen. Talenten zijn je natuurlijke krachtbronnen; je beleeft er plezier aan en je krijgt er energie van. Ook uit de waardering kun je kracht putten. 

Iemand die een doel voor ogen heeft en hier keihard voor werkt, bewonder ik enorm. Om je talent te laten schitteren, heb je discipline nodig, liefde en wat geluk, maar vooral in staat zijn om tegenslagen te verwerken, geen angst te hebben, weten wat doorzetten is en hard werken. Als iemand beschikt over een talent, is dat bestemd om gezien of gehoord te worden. Ik merk zelf dat ik nog een beetje zoekende ben, waar ik nu volledig voor wil gaan. Ik hou van schrijven, schilderen, fotograferen, tekenen, maar ook mode, styling, interieur design, en grafisch ontwerpen. Ik ben een mengelmoesje van alles, en ik doé ook alles, maar daardoor merk ik wel dat al mijn werk eigenlijk net niet goed genoeg is. Maar juist dat ik van alles een beetje aan het snoepen ben, helpt me bij mijn zoektocht. Als ik gezegend zou zijn met een fantastisch zangtalent, zou ik er alles aan doen om me te laten horen, maar helaas is dat niet zo, en ben ik een van de verstandige die niet meedoet aan een talentenshow zonder daadwerkelijk talent te hebben.

0 reacties:

Een reactie posten