zondag 8 december 2013

07. Van spijt geen sprake.

07. Van spijt geen sprake.

Als je net als ik met de dag leeft, lekker onbezorgd, zonder strakke planning, dan kan het nog wel eens voorkomen dat je wat fouten maakt in het leven. En niet dat daar iets mis mee is, helemaal niet, het maakt je zelfs wat wijzer. Het klinkt zo suf om het te hebben over al mijn fouten in het leven, ik ben tot slot pas 22, maar het gaat erom wat je er tot nu toe van hebt geleerd. En ik moet mezelf daarin wel een schouderklopje geven. Ik vind dat ik de afgelopen jaren behoorlijk volwassen ben geworden, terwijl ik volop van het leven geniet.

Echt vreselijke spijt hebben ken ik niet, maar als ik naar bepaalde situaties terug kijk, kan ik me soms wel voor m’n kop slaan. Een moment van spijt kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt er wel voor zorgen dat het niet uit de hand loopt. Wees geduldig in een moment van woede, dan voorkom je dagen vol met spijt. Iedereen heeft het wel een keer gezegd; ‘Van je fouten moet je leren’ en ‘En ezel stoot zich niet twee keer aan dezelfde steen’ maar wat als je jezelf de kans niet geeft om een fout te maken? Veel van onze fouten, ook die waar we spijt van hebben, zijn eigenlijk een stap naar een volgend moment in ons leven. Als je geen fouten maakt, blijf je stilstaan in je ontwikkeling.

Ik ben in het leven vaak genoeg links en recht gegaan, in plaats van rechtdoor, zoals iedereen ging. Ik heb genoeg stopborden genegeerd en geen voorrang verleend. Ik kwam wel bij het eindpunt, maar ik deed het wel op mijn manier.

En juist doordat ik dingen volgens mijn eigen weg deed, kwam ik wel eens met mezelf in de knoop. De maatschappij verwacht al heel jong, zo veel van je, en soms past dat niet in het leven waar je mee bezig bent en raak je jezelf even kwijt. Een dip waarin je terecht bent gekomen en je wat tijd nodig hebt om jezelf weer terug te vinden. Er kan van alles zijn voorgevallen, waardoor je even in de knoei zit. Je komt op een punt in het leven waar je ‘verplicht’ moet nadenken over je eigen toekomst. Een studie, een baan, een relatie, een eigen huis, kinderen, trouwen, maar wat als je dat nog allemaal niet weet? Zo’n situatie komt meestal rauw op je dak vallen. Iedereen heeft wel eens zo’n moment waar je even vastloopt en het nadeel van zo´n situatie is dat alleen jij degene bent die er weer uit kunt komen. Maar op zo’n moment, voel je je even helemaal alleen. En om jezelf te beschermen, sluit je je even af van de rest, en bouw je een prachtig muurtje om je heen, zodat niemand kan zien dat het even niet zo gaat zoals het moet. Ik denk dat dat muurtje voor heel veel mensen een teken is voor veiligheid. Het is een veilige zone waarin je je bevind, omdat jij ontastbaar bent. Niemand ziet je zwakke kant en dus kan niemand daar misbruik van maken. Met een grote glimlach, lach je de wereld te gemoed, maar diep van binnen wordt de muur om je heen steeds hoger.

Soms bouwt men die muur om zich heen, niet alleen om mensen op afstand te houden om zichzelf te beschermen, maar vooral om te zien wie moeite doet om hem neer te halen. En uiteindelijk zijn het de mensen die hem neerhalen,die je liefde geven en er voor zorgen dat spijt niet nodig is. En het zijn dezelfde mensen waar je jaren later mee lacht over dezelfde situatie, omdat er van spijt geen sprake is. Je weet wat ze zeggen, voorkomen is beter dan genezen en ik ben dolgelukkig dat ik de juiste vaklui aan mijn zijde heb, die een goed gebouwd muurtje kunnen slopen, keer op keer.

0 reacties:

Een reactie posten