zondag 8 december 2013

02. Liefde moet je leren

02. Liefde moet je leren

Is het niet gek dat liefde zoveel met je kan doen. Misschien komt het ondertussen je neusgaten uit, dat geouwehoer over liefde, maar je kunt er niet onderuit dat het ook jou overkomt. Ooit komt er een dag dat je de liefde van je leven gaat tegenkomen. En tot die dag gekomen is zal je regelmatig onderuit gaan. En daar is helemaal niks mis mee. Ik geloof dat dat de enige weg is waar je van leert en jezelf ontwikkeld. Je gaat jezelf flink tegenkomen, en je zal keuzes moeten maken, en dat bevestigt het maar weer eens: het leven is een grote les. Sommige relaties zijn goed, sommige ook niet. Belangrijk vind ik dat je je eigen ‘ ik’ behoudt tijdens een relatie. Zodra je gaat veranderen voor een ander, ben je verkeerd bezig. Ik zeg niet dat je compleet egoïstisch moet zijn, maar je moet wel jezelf blijven en jezelf niet wegcijferen voor een ander. Dus als dat betekent dat je voor jezelf moet kiezen, dan moet je dat doen. Laat je eigen ontwikkeling door niets of niemand tegenhouden. Gebeurt dit wel, dan heb je geen goede relatie. Liefde gaat niet over het vinden van de juiste persoon, maar over het creëren van een goede relatie.

Als je echt van iemand houdt, iemand alles toevertrouwt,
een die echt weet wie je bent, ook je zwakke plekken kent,
die je bijstaat en vergeeft, een die naast en in je leeft,
dan voel je pas wat leven is, en dat liefde geven is.

Ik ben geen expert op dit gebied, zeker niet, ik heb meer dan genoeg mislukte relaties achter de rug, maar dat ik geen expert ben, wil niet zeggen dat ik niet weet wat ik nodig heb. Juist door al die relaties weet je wat je wel en niet in je leven wilt. Uiteindelijk draait niet om hoeveel liefde je hebt in het begin van een relatie, maar hoeveel liefde je hebt opgebouwd tot het einde. En na een tijdje leer je het verschil tussen handjes vasthouden en verliefd worden. Je leert dat een kus niet altijd iets betekent en dat beloftes gebroken kunnen worden op het moment dat ze gemaakt zijn. Je leert om je gevoelens te vertrouwen en om risico’s te nemen, het vinden en verliezen van geluk, het waarderen van herinneringen, leren van het verleden en we moeten ons realiseren dat mensen veranderen en dat soms, heel soms ‘ vaarwel’ ook echt vaarwel betekent. En vaak wordt er tegen je gezegd: Het komt wel goed. En vaak is dat ook wel zo. Maar toch, als er voor jouw gevoel is niet goed zit, dan is het nog niet het einde van het hoofdstuk. Ik bedoel, als je niet met heel je hart achter een beslissing staat, of sommige keuzes een plekje hebt gegeven, dan is iets nog niet volledig afgesloten. Je hart staat nog open voor iemand die je beter niet in je leven kan hebben, en die kleine kiertjes zijn gevaarlijker dan je denkt. Sommige geloven dat volhouden en doorzetten tekenen zijn van kracht en moed. Maar soms zijn er momenten in het leven waarbij iemand veel meer moed nodig heeft, om dingen te laten gaan. Je zult versteld staan hoe ver iemand kan komen vanaf het moment dat je dacht dat iets het einde was.

Dingen die gebeuren, hadden zo moeten zijn en vinden altijd wel een weg. Daar geloof ik echt sterk in. Dingen gebeuren om een reden, weet je nog. En misschien dringen sommige leermomenten niet meteen door, en komt een dag dat je die kennis nodig hebt, en begrijpt waarom sommige dingen gelopen zijn zoals de gelopen zijn. Vergeet niet; liefde is niet alleen krijgen, liefde is vooral ook geven. En ja, ik weet het, liefde is zo ingewikkeld! We krijgen te maken met liefde, nog voor we geboren zijn en we blijven er mee te maken hebben tot na onze dood, want sommige liefde is voor altijd. Ik denk ook niet dat liefde gemaakt is om in een keer begrijpen en onder de knie te hebben. Liefde moet je leren. Liefde zelf zit niet in je hoofd maar in je gevoel. Liefde kiest ervoor zijn eigen weg te gaan en overwint vrijwel altijd. Ergens is er iemand die droomt van jouw lach en die door jouw aanwezigheid geluk in zijn leven heeft. Dus, wanneer je je eenzaam voelt; er is altijd iemand die aan je denkt. Je verliest niets door lief te hebben.

0 reacties:

Een reactie posten