zondag 8 december 2013

06. Toegevoegde waarde in het leven

06. Toegevoegde waarde in het leven

Als ik ergens ben, zie je allerlei verschillende vriendengroepen. Het begint al op de kleuterschool. Daar ga je met andere kleutertjes spelen, en met sommige ga je dag in dag uit om, en met anderen wil je je speelgoed niet delen. Ook op de basisschool, middelbare school en de scholen die daarna volgen, bouw je vriendschappen op. Ook via sport, werk, het uitgaan of via andere vrienden om je heen. Uiteindelijk heb je een groepje mensen bij elkaar verzameld die je beschouwd als vrienden. Een ‘vriend(in)’ is misschien een heel subjectief begrip waar ik het nu niet over ga hebben. Iemand is een vriend wanneer jij deze als vriend beschouwd, voorstelt als vriend en behandeld als vriend. Wat vriendschap precies in houd, laat ik even erbuiten, dit is voor iedereen verschillend.

De vraag die op kwam waaien na een goed gesprek met een vriendin ( ja een echte vriendin) was het volgende:
“Wat is ‘jouw’ toegevoegde waarde aan het leven van de vrienden om je heen?”
Dus eigenlijk met andere woorden… Wat voeg jij toe aan het leven van je vrienden. Wat is datgene wat ze van jou kunnen leren. Iedere vriend of vriendin die je om je heen hebt vertrouw je, hou je van, en kun je van alles mee delen. Maar als je je vrienden individueel bekijkt, heeft elke vriend iets anders, waar jij van kan leren en waar jij persoonlijk van groeit en ontwikkelt. Iedereen om je heen draagt daarin bij. En jij draagt ook iets bij aan het leven van je vrienden. Wat hebben ze aan je? Ben je een luisterend oor, ben je de grappenmaker die laat zien dat je het leven niet al te serieus moet nemen? Wat is jouw toegevoegde waarde?

Een kleine vraag, maar met een groot antwoord. Ik houd mij nu al drie dagen bezig met deze vraag. Ik denk na over mezelf, wat mijn toegevoegde waarde is, maar ik analyseer ook mijn vriendinnen, wat zij mij leren.

Ik ben een type dat mensen in bepaalde situaties een spiegel voor houdt en mijn vrienden dingen vanuit een ander perspectief laat zien en ze hier ook over na laat denken. Eerlijkheid staat voorop. Het is niet altijd wat je wilt horen, maar het moet wel gezegd worden, en zo’n type ben ik. En ik heb om mij heen gemerkt dat niet iedereen hier tegen kan, maar als je in een vriendschap niet eerlijk kunt zijn tegen elkaar, wat is het dan voor een vriendschap? Vrienden heb je nodig om op het juiste pad te blijven. Fouten maken is helemaal niet erg, maar als je het soms even niet meer weet, zijn daar je vrienden om je wakker te schudden. Ik vind dat vrienden dat móeten doen. Soms is het fijn om even te horen wat je wilt horen, maar er zijn altijd moment waarop dat er even niet meer toe doet en draait het puur om de feiten. Ik vind het belangrijk dat iedereen zichzelf ontwikkeld in het leven, niet alleen ik persoonlijk, maar ook de vrienden om mij heen en ik geloof sterk dat je elkaar daar voor nodig hebt en ik vind dat ik een belangrijke rol speel in iemand groeiproces om mij heen. En ook ik heb die mensen nodig. Ik heb ook even nagedacht over mijn vriendinnen en wat zij voor toegevoegde waarde hebben in mijn leven.

De een laat mij zien dat je het leven niet al te serieus moet nemen en dat af en toe een keer helemaal gek doen geen kwaad kan. Eventjes schijt aan de rest hebben. Met een ander kan ik diepe filosofische gesprekken voeren, waar uiteindelijk een blog als deze uitkomt rollen. Wij denken precies het zelfde over dingen in het leven en het is heerlijk om daar uren, dagen over te praten met elkaar. En die vriendin is net als ik, soms moet je even worden wakker geschud, en dan is zij er.
Een andere vriendin laat mij eigenlijk zien hoe ik het niet wil. Meer kan ik me niet zo goed bij haar bedenken. Het is wel een vriendschap, maar ik denk een andere soort vriendschap in vergelijking met wat ik heb met andere meiden. Ik leer heel veel van haar, maar ik leer eigenlijk, dat ik het totaal anders zou aanpakken. De vraag is dan in hoeverre het een goeie vriendschap is, maar goed, in de praktijk merk ik ook wel dat het niet altijd even vlekkeloos verloopt. Ik vind alles prima, zolang het mijn ontwikkeling maar niet in de weg staat.

0 reacties:

Een reactie posten