zondag 8 december 2013

10. ‘Mijn’ vroeger is beter

10. ‘Mijn’ vroeger is beter

Ik heb op mijn werk een prachtig project gekregen. Een nieuwe H&M werd geopend in Groningen, en of ik mee wilde helpen met de inrichting en styling hiervan. Dat ik zo’n kans krijg aangeboden, laat al zien dat ik mezelf in mijn werk heb bewezen. En dat te bedenken dat ik nog geen jaar bij het bedrijf werk. Dan heb ik toch iets goeds gedaan, lijkt me zo? Ik heb het al wat vaker gezegd, maar ik ben de afgelopen tijd flink snel volwassen geworden. Vier jaar geleden begon ik met mijn studie aan het Nimeto in Utrecht. En deze heb ik na 3 jaar afgerond. Een echte student was ik; lang leve de lol, huiswerk wordt overgeslagen, en limonade wordt Bacardi en Wijn. Blijf ik liggen of wordt het opstaan met een peuk en een bakkie koffie? Na het behalen van mijn diploma, ben ik in een jaar tijd gegroeid naar een volwassen vrouw van 22, met een baan, een stabiele relatie, samenwonend en goede vriendschappen.

‘Mijn’ vroeger is beter dan het ‘vroeger’ waar we vandaag de dag aan werken. In deze tijd is roddelen het nieuwe communiceren en veranderen kusjes geven als snel in seks met iedereen. Toen ik mijn teen stootte, riep ik “Auw” in plaats van “Kanker!” en betekende high worden, zo hoog mogelijk de lucht in op de schommel in de speeltuin.

Vroeger leefden mijn Barbie en Ken nog lang en gelukkig, en wist ik niets van ruzies en gebroken harten. Papa en mama zijn voor altijd en afscheid nemen betekende altijd ‘Tot morgen.’ Ik heb altijd gezegd dat weinig dingen vanzelfsprekend zijn, maar het lijkt erop, dat naar mate de tijd verstrekt, we meer moeite moeten doen om een gelukkig leven te leiden dan vroeger. De maatschappij heeft de lat verlegd. ‘Een doorsnee gezin zin’ is niet hetzelfde gezin van vroeger.

Als je ’s avonds laat over straat loop met 2 vrienden, wordt je als meisje al snel een hoer genoemd. Vroeger waren je broers en zussen je ergste vijanden en was hoestdrank het enige geneesmiddel dat je kende. De enige druk op je schouders was het feit dat je je wilde bewijzen dat je binnen de lijntjes kan kleuren. Tegenwoordig hebben we het over lijntjes leggen, spuiten en slikken. En dan te bedenken dat ik niet kon wachten om op te groeien.

Nu weet ik dat iedereen op zijn eigen manier hard moet werken om in zijn of haar leven gelukkig te zijn. En ik begrijp ook heel goed dat dingen veranderen, zoals de definitie van ‘een standaard leven leiden’. Maar wat ik niet begrijp, is dat het is zo’n sneltreinvaart gaat, dat weinig mensen het bij kunnen houden. De maatschappij verpauperd.





0 reacties:

Een reactie posten